Proteiinipatukoissa on eroja

 

Proteiinipatukoista on tullut suosittu välipala ja monelle myös herkkujen korvike silloin, kun tekee mieli jotakin makeaa. Proteiinipatukoita on markkinoilla todella paljon erilaisia, on patukoita jotka ovat tarkoitettu korvaamaan kokonaista ateriaa tai välipalaa. Onko patukka kuin patukka kuitenkin hyvä valinta tai vaihtoehto makealle välipalalle? Mistä tietää mikä patukka on hyvä ja mikä ei? Mikä patukoissa on hyvää ja mikä huonoa?

Ensinnäkin kannattaa tarkkailla sokerin määrää patukassa, koska siinä on suuria eroja patukoiden kesken. Mitä vähäsokerisempi patukka, sitä parempi valinta. Helppo nyrkkisääntö on , että hiilihydraattia olisi hyvä olla vähemmän kuin proteiinia. Proteiinin määrä on hyvä olla lähellä 20 grammaa, mikä on aivan riittävä määrä. Moni patukka vastaa ravintoaineiltaan lähes suklaapatukkaa, joten nimi saattaa olla harhaanjohtava, kun katsoo ravintoarvoja. Moni patukka ei ole myöskään koostumukseltaan miellyttävä syödä, vaan voi olla hyvin pureskeltavaa materiaalia, joka ei tunnu sulavan suussa. Vain maistamalla selviää oma suosikki.

Patukan ainesosaluettelossa olisi hyvä olla pitkälti luonnollisia ainesosia, sellaisia mitä itse ymmärrät tai osaat lukea. Liian vaikeat sanayhdistelmät voivat kieliä siitä, että patukassa on hyvin paljon lisäaineita, mitä emme toki halua liikaa syödä.

Hyvä proteiinipatukka, jossa on proteiinin ja sokerin määrä kohdallaan, on mitä loistavin eväs. Se säilyy pitkään, pitää hyvin nälkää ja sen voi ottaa esimerkiksi lentokoneeseen mukaan. Kaiken lisäksi se on vielä hyvää esimerkiksi kahvin kanssa nautittuna. Vain kokeilemalla selviää, mikä patukka olisi juuri sinun makuusi, joten kannattaa tutkia ja vertailla useampia merkkejä, että löydät oman suosikkisi.

Proteiinipatukoita voi tehdä myös itse, jolloin niistä voi muodostaa juuri omaan makuun sopivia yhdistelmiä. Hyviä reseptejä patukoihin löytyy esimerkiksi täältä ja mikä parasta, näihin itsetehtyihin patukoihin ei tule lainkaan lisäaineita. Voit myös säädellä itse sitä, minkälaista proteiinilähdettä käytät, jos vatsasi ei kestä ihan kaikkia proteiinilähteitä.

Haluatko saada lisää vinkkejä terveelliseen elämään? Mene osoitteeseen niin saat laajasti tietoa ja vinkkejä eri tavoista terveellisempään elämään.