Monipuolisuuden merkitys kuntoilussa

Moni ihminen jumiutuu urheillessaan samoihin kaavoihin, kuulutko sinä mahdollisesti heihin? Heihin, jotka käyvät vuodesta toiseen samalla lenkkipolulla lenkkeilemässä mukavan pituisen lenkin tai jotka uivat uimahallissa joka kerta kilometrin altaassa, kun ovat sinne laskeutuneet.

Hyvä, se osoittaa sen että olet kykenevä liikkumaan säännöllisesti. Se on jo todella hyvä asia ja asia, johon moni ei pysty, sitoutumaan liikkumaan säännöllisesti. Se osoittaa myös sen, että sinulla on mitä todennäköisimmin laji, josta oikeasti pidät, ethän muuten kerta toisensa jälkeen tekisi samaa harjoitetta.

Mitä haittaa saman harjoituksen tekemisestä voi olla? Tai pitäisikö kysyä, miten saisit irti harjoituksestasi enemmän ja kuntosi kehittyisi paremmin? Vastaus löytyy monipuolisuuden lisäämisestä.

Jos lenkkeilet, voit lisätä monipuolisuutta lenkkiisi tekemällä välillä eri pituisia matkoja tai vaihtoehtoisesti vaihtelevassa maastossa. Ei ole väliä, minkälaisen ajan liikut, jos välillä etenet spurtteja ja välillä teet tasasykkeisen harjoituksen, jolloin lenkkisi on pääosin rauhallinen.

Liikunnan monipuolisuus vähentää rasitusvammojen riskiä ja lisää liikehallintataitoja, kestävyyttä ja voimaa tasapuolisesti. On tutkittu, että yksipuolisesti liikkuessa kunto voi olla huono tehdessä erilaisia harjoituksia, joihin on tottunut. Jos esimerkiksi käy aina liikkumassa hyvin tehokkaita treenejä, voi olla vaikea jaksaa pitkäkestoista harjoitusta ja päinvastoin. Joka tapauksessa hyvästä peruskunnosta ja harjoittelusta on aina hyötyä, mutta miksi et lisäisi ripausta monipuolisuutta. Lisää liikunnasta löytyy täältä.