Kuinka tehdä toimiva kotijumppasali

Hyvin monen ihmisen arki on kiireistä eikä aikaa liikunnalle tahdo löytyä. Jos kuntosali on kaukana ja ulkona pimeää, varsinkin Suomessa paremman sään odottelu saa usein odottaa kuukausitolkulla. Ratkaisu liikunnan harrastamiseen voi olla kotisalin luominen pienellä panostuksella ja välineistöllä, jolloin liikkumisesta kotona voi tulla mukavaa ilman suuria kustannuksia.

Tarvittavia välineitä voi hankkia oman halun mukaan, mutta esimerkiksi jumppamatolla, leuanvetotangolla, vastuskuminauhoilla ja painoilla pääsee jo todella pitkälle. Tästä linkistä löydät hyvän perusohjelman, jota voit noudattaa kotona ilman mitään välineitä, jolloin pelkkä jumppamatto riitää. Omalla kehonpainolla voi päästä hyviin tuloksiin ilman mitään välineitä.

Mikä erikoisinta, kotona treenaaminen voi tuntua vaikeammalta aloittaa. Kotityöt häiritsevät ja odottavat, sinulla saattaa olla lapsia jotka vaativat huomiota tai hyvin vähän tilaa itsellesi. Ratkaisu saattaa löytyä aikaisin heräämisestä tai sitten siitä, että teet useammin pienen hiit-tyyppisen treenin, eli teet tehokkaasti 30 minuuttia harjoittelua. Näihin treeneihin löydät myös ohjeita hyvin netistä. Kun päätät tiukasti etukäteen, minkä päivinä liikut, tulee harjoitteet varmimmin tehtyä. Jos mahdollista, aseta lähellesi peili, josta näet teetkö liikkeet varmasti tehokkaasti ja oikein.

Mikäli sinun on vaikea motivoida itseäsi, liittyminen verkkovalmennukseen voi auttaa. Tällöin saat tukea, inspiraatiota ja vinkkejä muilta ryhmäläisiltä ja valmentajalta. Verkkovalmennukset ovat yleensä suunniteltu niin, että niihin voi osallistua myös kotitreenarit ja niiden kustannukset ovat yleensä hyvin kohtuullisia. Lisää loistavia vinkkejä liikuntaan löydät jossa kattavasti tietoa liikunnasta.